Ocena auta na koniec umowy najmu długoterminowego.
Jak to naprawdę jest?
Samochód w wynajmie długoterminowym wybieramy coraz chętniej. Jest jednak coś, co jak się okazało, wyraźnie stresuje klientów biznesowych i użytkowników wynajmowanego auta. Mowa o momencie, w którym umowa dobiega końca i zbliża się termin jego zwrotu.
Jak się do tego przygotować? Czy wiąże się to z dodatkowymi kosztami? A jeśli tak, to za co? Jakie szkody są akceptowalne, a jakie nie? - to najczęstsze obawy, pojawiające się przy zwrocie auta, które choć wydają się naturalne, to mogą też okazać się niepotrzebne, o ile zapoznamy się z kilkoma ważnymi zasadami.
NA CO WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?
Krok 1: Upewnij się, czy zabrałeś ze sobą całe wyposażenie, które było dołączone do pojazdu takie jak: klucze, dokumenty, instrukcja obsługi, książka serwisowa, czy też dodatkowe akcesoria. Warto również sprawdzić, czy w samochodzie nie ma przedmiotów osobistych, których późniejsze odzyskanie może okazać się trudne.
Krok 2: Zadbaj o estetykę oddawanego samochodu - pojazd powinien być wyczyszczony, ale nie mokry. Dodatkowo, jeśli w trakcie użytkowania auto zostało oklejone naklejkami reklamowymi, napisami czy etykietami - to powinny być one usunięte przed oddaniem auta. Koniecznie w profesjonalny sposób, w przeciwnym wypadku można uszkodzić lakier. Jeśli nie mamy na to możliwości lub czasu, lepiej oddać samochód z naklejkami i zapłacić za zdjęcie oklejenia właścicielowi auta.
Krok 3: Jeśli samochód ma jakieś uszkodzenia, warto je przeanalizować przed oddaniem samochodu. Oczywiście nie chodzi o drobne rysy, które są naturalną formą użytkowania auta, ale o poważniejsze szkody. Możemy tu skorzystać z usług typu “Smart repair”, czyli modułowej technologii napraw małych obszarów. Co to oznacza? Wiele klientów miało okazję się już przekonać, że dzięki nowej technologii można szybko i bez udziału warsztatu lakierniczego usunąć drobne usterki karoserii, jak również wiele innych mankamentów. Jakich? Prawie wszystkich usterek estetycznych o małej powierzchni – nie tylko mowa tu o usterkach zewnętrznych, ale i wewnętrznych. Dziś, dzięki „Smart repair” nie trzeba już wymieniać całej tapicerki z powodu niewielkiej dziury wypalonej tytoniem, przetarcia, czy też zmiany zestawu głośnomówiącego. Nawet jeśli jest to tapicerka skórzana.
Ale uwaga! Aby mieć pewność co do jakości oferowanych usług w danym punkcie serwisowym i nie zapłacić podwójnie – raz za naprawę, drugi raz przy zdaniu za wadliwą naprawę - warto zgłosić się po pomoc do firmy wynajmującej, która wskaże odpowiedni warsztat. Dzięki temu przy zwrocie auta “nie narazimy się” na dodatkowe koszty związane z potrzebą jego ponownej naprawy.
Alternatywą i zarazem ciekawym rozwiązaniem są e-oględziny w LeasePlan, który wspiera swoich Klientów w procesie zwrotu. O czym dokładnie mowa? Usługa eOględzin jest wykonywana przed zwrotem auta, w serwisie blacharskim i ma na celu uzyskanie informacji o stanie samochodu oraz ewentualnych szkodach, które powinny być zgłoszone jeszcze przed zakończeniem umowy. Aby się na nie zapisać wystarczy zalogować się do Portalu Klienta bądź zadzwonić na Infolinię LeasePlan. Oględziny trwają zaledwie 15-20 minut, a przed ich dokonaniem należy umyć pojazd.
Krok 4: Prawdopodobnie dla wielu jest to najważniejszy z kroków. Czego dotyczy? Ostatecznej inspekcji stanu pojazdu, w trakcie której niezależny rzeczoznawca dokonuje oględzin stanu samochodu. Jak wspomnieliśmy powyżej, klient nie musi się martwić drobnymi rysami, jednak w przypadku poważniejszych uszkodzeń musi się liczyć z możliwością dodatkowych kosztów.
Podpowiadamy na jakie uszkodzenia warto zwrócić przede wszystkim uwagę:
● Nadwozie: wgniecenia większe niż 2 cm, więcej niż dwa wgniecenia na jeden element nadwozia, obicia i zadrapania dłuższe niż 10 cm, stłuczone szyby lub lampy, wgniecenia bądź rysy i zadrapania na których rozwija się rdza.
● Wnętrze: wyraźne zabrudzenia i plamy na fotelach, matach podłogowych czy dywanikach - takie, których nie da się usunąć podstawowymi metodami. Należy również zwrócić uwagę na ewentualne uszkodzenia deski rozdzielczej czy elementów tapicerki.
Do najbardziej kosztownych uszkodzeń samochodu zaliczyć można: uszkodzenie pokrywy silnika, uszkodzenie drzwi, uszkodzenie powierzchni lakieru przez montaż anten CB bez zabezpieczenia, konieczność wymiany zderzaka, uszkodzenie elementów lakierowanych nadwozia, bez możliwości ich naprawy, kiedy wymagają ponownego lakierowania, uszkodzenia deski rozdzielczej, konsoli środkowej, poszyć drzwi, zagłówków, czy wspomniana już wcześniej niepoprawnie dokonana naprawa.
Jeśli czeka Was zwrot pojazdu, powyższe punkty mogą stanowić dla Was dobrą “ściągawkę”, o co warto zadbać przed jego oddaniem. Wsparciem będzie tu dla Was także Przewodnik Zwrotu Pojazdów dostępny w sekcji Strefa Użytkownika na stronie https://www.leaseplan.com/pl-pl/moj-samochod-leasingowy/dokonaj-zwrotu-samochodu/
Warto natomiast pamiętać jedno. Kiedy Klient dba o użytkowany samochód i nie naraża go na poważne uszkodzenia, to przy jego zwrocie rozprawi się również z większością zasłyszanych na jego temat mitów.
W razie dodatkowych pytań jesteśmy do Waszej dyspozycji i odpowiemy na każde z nurtujących Was pytań .
Zapraszamy również do bloga: https://www.leaseplan.com/pl-pl/blog/
Edyta Stanilewicz
Corporate Sales Manager