BMW serii 4 Gran Coupe, serii F36 produkowane jest od 2014 roku.
W 2017 samochód przeszedł lifting, zwany w BMW jako LCI (Life Cycle Impulse).
Wtedy model 28i, napędzany średnio udanym silnikiem N20, został zastąpiony przez 30i o oznaczeniu B48.
Właśnie taki samochód użytkuję od lutego. Pełna nazwa modelu brzmi BMW 430i Gran Coupe xDrive.
WSTĘPNIAK: DLACZEGO TESTY SAMOCHODÓW SĄ NIEWIARYGODNE?
Format tego artykułu chodził mi po głowie od dawna. W testach, które publikują portale motoryzacyjne widzę kilka problemów.
Po pierwsze wydawcy zarabiają na reklamach.
Można podzielić je na dwa rodzaje:
Display, czyli banery, które wyświetlają treści reklamodawców. Zaśmiecają stronę, ale pod kątem wiarygodności testu są z reguły neutralne.
Artykuły sponsorowane. Producenci samochodowi, kupują na portalach motoryzacyjnych artykuły promowane. Na przykład raz na kwartał. Problem w tym, że redaktorzy przez cały kwartał powstrzymywać się od krytycznych opinii o samochodach reklamodawcy, aby dostać możliwość sprzedaży kolejnego artykułu promowanego.
Czyli podsumowując. Mimo, że artykuł promowany jest publikowany sporadycznie, to tak naprawdę wszystkie testy i opinie są sprzedane i nie oddają prawdziwego charakteru opisywanych samochodów.
Na moto.wp.pl czy innych onetach, testy są całkiem niewiarygodne i służą tylko pozycjonowaniu i zarabianiu z reklam.
Pozytywnie wyróżnia się tutaj autoblog.pl, gdzie redakcji pozwolono mieć własną opinię.
Poniżej przykład, jak dzisiaj wygląda portal V10.pl. “Flagowiec” pod kątem ilości reklam.
Drugi problem nazywam “brakiem fabuły”.
Problem tkwi w tym, że redaktorzy testujący samochody, w ogóle nie rozważają zakupu aut, które recenzują. 🙃
Dlaczego? Bo zawodowi dziennikarze motoryzacyjni, na co dzień jeżdżą samochodami prasowymi. Po co mają więc kupować nowy samochód? Najczęściej mają pod domem kilkuletniego Hothatcha, lub Mazdę MX-5.
Zazwyczaj nie są też przedsiębiorcami. Rozliczają się z tytułu umowy o dzieło, więc finansowanie pojazdów, zarówno w leasingu, czy w wynajmie długoterminowym, kompletnie ich nie interesuje.
Reasumując: “fabuła" testów nie zmierza ku ocenie faktycznej atrakcyjności zakupu danego modelu.
Poniżej “obiektywny” test portalu moto wp. Pierwszy z brzegu. Nie, to nie jest artykuł promowany 😆
CO NA TO GURUMOTIVE? 😎
My możemy sobie pozwolić, by poprawność polityczną, wobec producenta samochodów mieć głęboko w…
Powód jest prosty: zarabiamy na samochodach sprzedawanych na naszym portalu, przez Autoryzowanych Dealerów.
Jedyne reklamy u nas, to nasze własne. Ewentulanie zaprzyjaźnionych z nami klientów., które publikujemy pro bono.
Znamy się nie tylko na samochodach, ale też na ich finansowaniu, kwestiach podatkowych czy ubezpieczeniowych.
Jeśli się nie znamy, pytamy na naszej grupie na FB, gdzie wśród 16k użytkowników, jest wielu profesjonalistów.
Pół roku oraz 14 000km z BMW 430i Gran Coupe okiem użytkownika.
Od lutego jeżdżę BMW 430i GC F36, z napędem xDrive, oraz pakietem M.
Zamiast klasycznego testu, opisującego suche dane techniczne, przedstawię Wam dokładnie mój egzemplarz, oraz opiszę Wam moje spostrzeżenia z realnego, intensywnego użytkowania tego samochodu.
Na końcu testu znajdziesz informacje o cenie tego samochodu, oraz link do ogłoszenia, gdzie można okazyjnie zamówić BMW 430i w wersji doposażonej o elementy, których brakowało mi w moim egzamplarzu.
Wyposażenie BMW 430i F36
Poniżej znajdziesz wyposażenie mojego egzemplarza, którego cena katalogowa to 258 207 zł brutto.
Szczególnie warto wspomnieć o:
Świetne wykończenie wnętrza M Pakiet
Połączenie alcantary z tapicerką materiałową. Do tego czarna podsufitka. Nie będę tutaj za dużo pisał, zdjęcia mówią wszystko.
Wnętrze nie wydaje żadnych niechcianych odgłosów
Nie znajdziesz tutaj żadnych “świerszczy”. Wszystkie elementy kokpitu, drzwi, boczków. Świetne spasowanie, daje komfort aktustyczny. Jedyne co wydaje w samochodzie dźwięki, to rzeczy osobiste wrzucone do schowków.
Klasyczny, przejrzysty i ergonomiczny kokpit
Tak, tak, tak. Wnętrze pamięta rok 2013. Wiem o tym. Jednak po pół roku jazdy, stwierdzam z pełną stanowczością, że da się z tym żyć i w ogóle to nie przeszkadza. Jednocześnie bezcennym jest ergonomia użytkowania, dzięki której nie trzeba przekopywać się przez ekrany dotykowe, żeby zmienić kierunek nawiewu. Wszystko jest na swoim miejscu. To daje spokój i relaks podczas co dziennej jazdy.
Adaptacyjne reflektory LED
Samochód ma aktywne reflektory LED. Światła drogowe dostosowują się do warunków oświetlenia, potrafią wyciąć z pola świecenia, zarówno pojazdy jadące z przeciwka, jak i te jadące w tym samym kierunku, co my.
Wyświetlacz Head Up
Z założenia jestem przeciwnikiem head-upów, bo mam kiepskie doswiadczenia, z systemami budżetowymi. Tutaj jest jednak naprawdę dobrze. Wyświetlane informacje sprawiają wrażenie, jakby byłī kilka metrów przed szybą, więc nie sprawiają problemów, z adaptacją ogniskowej oka, podczas codziennej jazdy.
Kamera cofania
Obraz jest dokładny, także po zmierzchu. W połączeniu z przednimi i tylnymi czujnikami, oraz dość dużymi lusterkami, manewrowanie pojazdem jest łatwe. To ważne, przy dość słabej widoczności w boki oraz tył.
Nawigacja Professional sterowana pokrętłem, z gładzikiem iDrive.
Duży ekran nawigacji, ma świetną rozdzielczość, oraz sterowanie dotykowe. Sterowanie dotykowe jest w sumie zbędne. Gładzik pod ręką, wraz z intuicyjnym sterowaniem iDrive, pozwala obsługiwać cały zestaw infotaiment, bez potrzeby gimnastykowania się.
Jeśli miałbym możliwość, to mój egzemplarz doposażyłbym jedynie o dwie opcje dodatkowe:
System Hi-Fi Harman Kardon
Bmw oferuje trzy poziomy audio: standard, Hi-Fi, oraz HI-FI Harman Kardon. U mnie jest to podstawowe. Nie jest dramatycznie, ale przy muzyce z dużą ilością basu, audio po przekroczeniu pewnej głośności, po prostu wchodzi w przester i zaczyna buczeć zamiast grać.
Zdecydowanie warto dołożyć Harmana-Kardona, chociaż i on ma opinie raczej przeciętnego, jak na najwyższy level nagłośnienia w samochodzie premium 🤨 Tym nie mniej IMO to musthave.
W aktualnie oferowanej specyfikacji dołożyliśmy do specyfikacji ten element doposażenia.
Sportowy układ hamulcowy.
Ten samochód prowokuje do szybkiej jazdy, a najlepiej sprawdza się w ekspresowym pokonywaniu długich dystansów, na autostradach. Seryjne hamulce radzą sobie bardzo dobrze pod kątem skuteczności, oraz dobrze pod kątem modulacji siły hamowania. Zawsze może być jednak lepiej. Jeśli masz taką możliwość, to upgrade układu hamulcowego na sportowy, jest wskazany.
Druga sprawa: przy korzystaniu z pełnej mocy samochodu, klocki w standardowym układzie hamulcowym zużyjesz szybko. Podkreślam jednak, że jest to charakter użytkowania mocno nieprzepisowy. U mnie przednie klocki są do wymiany po 15 000 km.
Tak samo jak w przypadku Harmana Kardona, aktualnie oferowane samochody, mają dołożony sportowy układ hamulcowy. Korzystajcie z naszych doświadczeń, jeżdżąc idealnymi specyfikacjami 😎
Na zdjęciu układ standardowy.
Pamiętaj, że ten samochód to konstrukcyjnie 2013 rok.
Nie znajdziesz tutaj najnowocześniejszej technologii
Zarówno systemy asystujące jazdę, jak np. brak wirtualnych zegarów z prawdziwego zdarzeni zdradza wiek konstrukcji. W mojej opinii nie warto dopłacać do tych elementów.
REASUMUJĄC WYPOSAŻENIE
- Samochody są kompletnie doposażone. Mój, opisywany powyżej egzemplarz, ma doposażenie za 46 707.
- Aktualnie oferowane pojazdy, mają cenę katalogową wyższą o 15 000zł
- Ponad 60 000zł wydane na opcje dodatkowe, wystarczają nawet w BMW na kompletną konfigurację
- Możesz skorzystać z gotowych egzemplarzy, jeśli są jeszcze dostępne
- Możesz zamówić do produkcji samochód zgodny z Twoją specyfikacją
Ps. przypominam, że oferta jest ważna do 20.08.2020.
POCZĄTEK PRZYGODY Z MOIM SAMOCHODEM: ZGRZYT
Mój egzemplarz finansowany jest przez inną firmę, niż ta z aktualnej oferty.
Instytucja leasingująca, która była odpowiedzialna za rejestrację mojego egzemplarza, wysłała mnie po odbiór samochodu do Warszawy 25 lutego. Na miejscu okazało się, że mój samochód nie jest zarejestrowany. 🤬 Zmusiło mnie to do nocowania w hotelu przy lotnisku. Był to czas, w którym już głośno się mówiło o COVID-19. W hotelu nocowali ze mną azjaci. 🤣
Dzień później samochód był zarejestrowany, jednak trzeba było czekać kolejne 24 godziny, na dostarczenie tablic. Postanowiłem, że nie chce spędzać kolejnej nocy w Warszawskim KoronaHotelu, więc sam wydrukowałem sobie tablice rejestracyjne. Oczywiście zaraz po wyjeździe z salonu zostałem zatrzymany przez policję. No tak, czarne BMW przyciąga uwagę niebieskich. Udało się wytłumaczyć, że to firma leasingowa dała ciała. Puścili mnie wolno. Właściwie to od tego czasu, zaczęła się dobra passa i względny luz ze służbami mundurowymi. 😎
Z całej tej sytuacji wyciągnęliśmy lekcje. Aktualnie samochody oferowane są przez inną firmę leasingową. Dzisiaj nie występują takie problemy z realizacją zamówień, jak powyżej.
Jak się tym jeździ na co dzień? / FAQ
BMW 430i Spalanie
Turbodoładowane benzynowe jednostki dwulitrowe, charakteryzują się bardzo niskim spalaniem przy spokojnej jeździe, oraz sporym przy korzystaniu z pełni osiągów.
Przy przepisowej jeździe w trybie ecopro, ten samochód pali:
- W mieście: 8 litrów
- Na drogach krajowych 6 litrów
- Na autostradzie, przy baaaardzo płynnej jeździe 140km/h 7 litrów.
Należy jednak pamiętać, że wystarczy kilka mocniejszysz zrywów, a wynik zauważalnie wzrasta.
Przy bardzo dynamicznej i raczej nieprzepisowej jeździe, mój egzemplarz pali średnio 12.5 litra.
Przy upalaniu, licz się ze spalaniem 15.5 litra.
Myślę, że przeciętnemu kierowcy ten samochód spali 10-11 litrów.
W mojej opinii to bardzo dobry, uczciwy wynik.
Jeździsz szybko = tankujesz dużo. Jeździsz przepisowo = tankujesz mało. Proste.
BMW 430i Skrzynia biegów
Samochód ma trzy tryby jazdy, które bezpośrednio są skorelowane z działaniem skrzyni biegów:
- Eco pro - najbardziej płynny, z żeglowaniem.
- Comfort - wyjściowy tryb, wykorzystywany przez większość czasu jazdy
- Sport - błyskawiczna reakcja na kickdown, nie boi się trzymać obrotów do samego końca, przyjemnie poszarpuje przy zmianach biegów
Dodatkowo skrzynia może pracować w trybie:
- Drive
- Sport - podwyższone obroty silnika
- Manualna zmiana biegów lewarkiem lub manetkami. W połączeniu z trybem jazdy Sport, skrzynia sama nie wbija wyższego biegu.
Zmiana biegów lewarkiem w trybie manualnym jest ułożona w dobrą stronę. Redukcja do przodu, zmiana na wyższy bieg do tyłu.
Konstrukcja skrzyni to ośmiobiegowy ZF, czyli od lat najlepsza skrzynia biegów montowana seryjnie.
Świetnie reaguje na każdą komendę. Nigdy się nie gubi. Krótkim kliknięciem pedału gazu, da się wymusić kickdown. Następnie, nawet jeśli nie przyśpieszasz, skrzynia nie wrzuci wyższego biegu, dopóki nie dotkniesz ponownie gazu. Dzięki temu, dowolnie możesz dobierać przełożenie, jedynie poprzez operowanie gazem. Majstersztyk.
Skrzynia ma osiem przełożeń. Przy 140km/h samochód ma niecałe 2000 obrotów. Przy 200km/h obroty są poniżej 3000rpm. 👍🏻
To daje w trasie ciszę, spokój, izolację od prędkości oraz poczucie, że jedziemy naprawdę świetną sportową limuzyną. Totalna czillerka i utopia.
Proszę bardzo, zdjęcie zegarów przy 130km/h. Sami spójrzcie. 😃
Zegary są klasyczne. Są dostępne też z większym wyświetlaczem.
Ja nie chciałem takich, lubię analogi, przed ekranem siedzę kilkanaście godzin dziennie pracując.
BMW 430i xDrive
Klasyczny napęd na wszystkie kołą xdrive.
Nadsterowny na co dzień. Dopinający przód, kiedy przegniesz.
W trybie sport plus, pozwala na powerslide’y tyłu, ale w takim stopniu, żebyś się nie rozbił.
Polecam, nie mam uwag 😃
BMW 430i Osiągi
Samochód ma ponad 250KM, oraz 350NM.
- Od zera do 100km/h rozpędza się poniżej 6 sekund.
- Prędkość maksymalna to 250km/h
Następca, czyli g20 ma 400NM. Ten też mógłby mieć te 50 nm więcej, ale to jedyne do czego można się przyczepić.
Osiągi są satysfakcjonujące. Samochód pozwala na zacznie więcej, niż większość z nas umie wykorzystać.
BMW 430i Wydech
Na zewnątrz wydech jest dość głośny, oraz basowy. Donośnie słychać świst turbiny.
Dźwięk wydechu nie do chodzi do wnętrza przez dobre wyciszenie. Słychać głównie głośniki udające silnik. Nawet sympatycznie to brzmi. Wsiadając do samochodu bez tego ficzura, o dziwo troszkę go brakuje.
Nie spotkasz tutaj “szczałów” przy zmianie biegów.
BMW 430i Przestronność
Samochód charakterystycznie dla BMW otula kierowcę. Przez to ktoś przesiadający sie np. ze Skody może poczuć się klaustrofobicznie. Mi, po przesiadce Superba, przyzwyczajenie do BMW zajęło 2 dni. Powrót do Superba był dużo gorszy, niż przyzwyczajenie się do BMW 😃
Miejsca z tyłu jest wystarczająco, by podróżować w cztery osoby, bez przesuwania foteli przednich, jeśli kierowca ma nie więcej niż 185cm.
BMW 430i Bagażnik
Klapa otwiera się elektrycznie. Pod podłogą jest schowek.
Na wyposażeniu są u mnie siatki, pas mocujący z lewej, przelotka na narty, oraz siatka z prawej strony, przy wnęce.
Najlepiej oddadzą to zdjęcia:
Schowek pod podłogą (przez bliskość wydechu, idealnie podgrzewa drugie śniadanie do pracy 😃):
“Pije, żeby zapomnieć” 😅
LEWY PAS ZAWSZE WOLNY #GRUPASPEED
Przez podobieństwo do policyjnych BMW F30, którymi jeździ grupa speed, samochód ten ma jedną superzaletę.
Każdy ucieka z lewego pasa. Rodzi to potencjał do trollingu na drodze 😃
Ale także pozwala szybko przemierzać kraj, przeganiając kółko różańcowe z lewego pasa.
Tak jak na poniższym filmie, jest z niemal każdym samochodem na drodze 😃
Nie chroni to jednak od mandatów XD
PODSUMOWANIE PÓŁROCZNEJ PRZYGODY
Radość z jazdy
Wyważenie, niska masa, świetna trakcja, wystarczająca moc. Nadsterowny charakter.
Kiedy miałem 18 lat marzyłem o BMW E36 328i M52B28, bo technologicznie był ideałem.
Dzisiaj jeżdżę mentalnym następcą tego samochodu, i daje to niesamowitą radość w codziennym użytkowaniu.
Komfort na trasie
Wygłuszenie mimo szyb bez ramek jest bardzo dobre. Skrzynia świetnie redukuje przełożenia. Ergonomia jest właściwa, a wyposażenie kompletne. Z szybkich, lub bardzo szybkich autostradowych tras 300-400 kilometrowych wysiada się z uśmiechem na twarzy. Trasy powyżej 400km zaczynają męczyć.
Entry level klasy Gran Tourismo
W moim odczuciu ten samochód ma zalążek cech Porsche Panamery czy Mercedesa AMG 4doora. Szybka, sportowa, limuzyna. Oczywiście, w tym wypadku, jest to wersja budżetowa. Tym nie mniej sposób odbioru samochodu ma pewne podobne cechy.
BMW 430i CENA
Ile kosztuje BMW 430i?
- Do 20 sierpnia możesz taki samochód zamówić u nas za 1733zł netto miesięcznie.
- Oferta pochodzi od Autoryzowanego Salonu. Nie ma w niej haczyków.
- Cena katalogowa samochodu to 270 000zł. Opcje dodatkowe są warte 60 000zł.
- Możesz skorzystać z samochodów dostępnych od ręki, jeśli jeszcze są dostępne.
- Alternatywnie, zapraszamy do zamówienia samochodu do produkcji, w idealnie doposażonej wersji.
- 0zł wpłaty, 36 miesięcy umowy, 20 000km rocznego limitu przebiegu.
- Zarówno opłatę wstępną, jak i limit przebiegu możesz indywidualnie dostosować.
- W cenę jest wliczona polisa GAP oraz serwis pojazdu. Polisa komunikacyjna kosztuje dodatkowo około 4500zł w pierwszym roku użytkowania
- Aby otrzymać pełną ofertę, należy uzupełnić formularz na stronie: www.gurumotive.com/bmw430i
- Chwilę później, nasz sprawdzony handlowiec z salonu BMW, prześle Ci pełną ofertę.
- Oferta jest dostępna tylko dla firm. Zgodę finansową bez wpłaty otrzymują firmy prowadzone minimum dwa lata.
### Czy warto za 1733zł netto miesięcznie?
Oferta jest dostępna tylko dla przedsiębiorców. 1733zł to mniej więcej tyle ile w przyszłym roku będzie kosztował ZUS. Jeśli dysponujesz taką gotówką.. Taki wydatek jest w zasięgu Twoich możliwości finansowych.. A zawsze marzyłeś o sportowej limuzynie, to to jest okazja, z której grzech nie skorzystać.
Do aktualnie oferowanej specyfikacji dołożyliśmy wszystko, czego brakowało w mojej:
Doświadczenia z jazdy nie poszły na marne. Wyciągnęliśmy lekcje, oraz dołożyliśmy do specyfikacji:
- Audio Harman Kardon
- Sportowe hamulce
- Grzane stolki
- Dostęp komfortowy
Musisz jednak pamiętać, że oferta jest ważna do 20.08.2020r.
Aby z niej skorzystać złóż zapytanie na www.gurumotive.com/bmw430i
Zapraszam do dyskusji na grupie: POD TYM LINKIEM
Co myślisz o takim formacie testu?
Napisz proszę w trzech słowach, jak odbierasz taki sposób przedstawiania samochodu, jak w tym wątku 😃